27 maja 2014

Chłodnik litewski

Chłodnik litewski

Zabrzmi to pewnie dość egzotycznie, ale nigdy nie jadłam chłodnika. Nie mogłam zrozumieć jak można jeść zimną zupę. I to jeszcze z jajkiem! Zresztą podobnego zdania był Mąż nr 2. Zatem nasza kuchnia chłodnika nie widziała.
Aż przyszedł dzień kiedy postanowiłam się z nim zmierzyć. Uznałam, że jeśli już mam jeść tę dziwną zupę to ugotuję ją sama, bo w ten sposób będę przynajmniej miała pewność co się w niej kryje (albo czego na pewno w niej nie ma). No i cóż...chłodnik proszę Państwa to moje nowe kulinarne odkrycie. Jest absolutnie doskonały! Cudownie chłodzi (jak sama nazwa wskazuje ;) ), ma fantastyczny delikatny smak, chrupiące warzywa, co dla mnie „zielonożercy” jest bardzo ważne i na dodatek cieszy oczy przepięknym różowym kolorem. Zatem witaj chłodniku, zostałeś przyjęty!

Potrzebujesz:
  • około 1/2 kg botwinki wraz z buraczkami,
  • 2 litry łagodnego wywaru/bulionu jarzynowego,
  • 200 ml śmietany 18%,
  • 2 łyżki soku z cytryny,
  • 1/2 litra maślanki,
  • 1/2 litra kefiru,
  • sól,
  • pęczek rzodkiewek,
  • 4 łyżki posiekanego koperku,
  • 4 łyżki posiekanego szczypiorku,
  • 3 jajka ugotowane na twardo i pokrojone w ćwiartki

Wykonanie:
Umytą i osuszoną botwinkę (liście i buraczki) drobniutko posiekaj. Zagotuj bulion, dodaj botwinę z buraczkami. Posól i gotuj około 10-15 minut.
Śmietanę wlej do miseczki, dodaj do niej kilka łyżek ugotowanego wywaru i dokładnie wymieszaj. Mieszankę przelej do garnka z zupą. Dodaj sok z cytryny i pozostaw do przestygnięcia. Jeśli lubisz w chłodniku dużo liści botwinki możesz je pozostawić, jeśli zaś wolisz więcej surowych dodatków, przecedź zupę przez sito, a botwinę usuń (ja tak zrobiłam i dodałam z powrotem jedynie część botwiny i buraków). Wstaw zupę do lodówki żeby się schłodziła. W tym czasie pokrój drobniutko rzodkiewki, szczypior i koperek. Kiedy chłodnik będzie dobrze schłodzony dodaj do niego maślankę i kefir dokładnie mieszając (najlepiej rózgą). Na koniec wrzuć pokrojone warzywa i wymieszaj.
Przed podaniem włóż na każdy talerz 2-3 ćwiartki ugotowanego jajka i zalej je chłodnikiem.

Chłodnik litewski z jajkiem
Chłodnik z jajkiem
Pyszny chłodnik litewski
Chłodnik litewski z botwinki
Chłodnik litewski z buraczków


Smacznego!



2 komentarze:

  1. ach raz jadłam taki chłodnik i to było niebo w gębie! chyba też spróbuję go sama zrobić :)

    www.xavilove.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń